Welkom bij
kinderdagverblijf
Mijn Diamantje

BSO Mijn Diamantje

De BSO van Mijn Diamantje biedt buitenschoolse opvang aan kinderen van 4 tot 13 jaar.
Buitenschoolse opvang is een overkoepelende naam voor verschillende vormen van opvang aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Wij bieden voor- en naschoolse opvang, vakantieopvang en opvang tijdens studiedagen.
De BSO bestaat uit een verticale basisgroep en is open van maandag tot en met vrijdag van 06.30 – 18.30 uur. In de vakantieperiodes en studiedagen is de BSO de hele dag open van 06.30 – 18.30 uur.

Activiteitenaanbod op de BSO

De BSO kinderen hebben steeds meer behoefte aan zelfstandigheid. Elk kind mag bij ons dan ook zelf kiezen wat hij of zij wil gaan doen.

De kinderen kunnen meedoen aan de geplande activiteiten of dus kiezen om iets voor zichzelf te doen, bijvoorbeeld gezellig knutselen of met een klein groepje buiten voetballen of een andere activiteit of chillen in de chill-ruimte.

Tijdens schoolvakanties organiseren wij regelmatig uitstapjes en organiseren wij
leuke uitdagende activiteiten voor binnen en voor buiten. Uitstapjes naar bijvoorbeeld
de bioscoop, Aviodrome, Hans en Grietje en vele andere leuke activiteiten

De BSO heeft verschillende ruimtes waar de kinderen zich kunnen terugtrekken, bijvoorbeeld de chill room/ leeshoek. Verder is er een game/tv ruimte en een grote ruimte voor verschillende activiteiten zoals dansworkshop, knutselactiviteiten enz enz

Hoe gaan de pedagogisch medewerkers met de BSO kinderen om

De rol van de pedagogisch medewerkers op de BSO is anders dan de rol op het kinderdagverblijf waar ze vooral een verzorgende rol hebben. Op de BSO hebben de pedagogisch medewerkers meer een coachende rol. Onze pedagogisch medewerkers:

  • Zijn respectvol en hebben voor ieder kind aandacht.
  • Zien een kind als deel van de samenleving en behandelen een kind ook als dusdanig.
  • Respecteren keuzevrijheid van het kind binnen een aantal regels die gelden op de BSO.
  • Zijn duidelijk en bieden structuur.
  • Hebben zicht op de achtergrond van het kind (intakegesprek) en spelen hierop in.
  • Hebben een actieve rol in het activiteitenaanbod. Dit betekent niet dat er dingen uit handen genomen worden van het kind, maar dat de pedagogisch medewerker bijvoorbeeld meespeelt of de pedagogisch medewerker geeft wending aan het spel daar waar nodig is. Spelen de kinderen zelf en gaat het lekker, dan wordt dit niet verstoord.
  • Spelen in op het karakter van het kind, maar helpen het kind ook om zijn of haar grenzen op te zoeken om een zelfstandig individu te worden.
  • Laten kinderen veel zelf doen en geven ze ook het vertrouwen dat ze het zelf kunnen.